Kaurasämpylät

En ole mikään leipoja, mutta rakastan tuoreita sämpylöitä ja niitä mielelläni paistelen aina välillä. Oon luonut varsin toimivan kombon taikinan suhteen, vaihtelen aina välillä siemeniä mielen mukaan. Mun taikinan salaisuus on pienessä määrässä ruisjauhoja, joita lisään aina taikinaan. Lisäksi olen oppinut tekemään 5dl taikinan sijaan 3dl taikinan, jolloin kaikki sämpylät tulee syötyä samantien; ainakin meidän 3 hengen perheessä. Tämän taikinan (ja postauksen) tein ennen kuin sain todella surullisia uutisia minulle tärkeän ihmisen osalta. Kunhan jaksan postaan aiheesta ruoka ja sen perinteen siirtäminen eteenpäin.

Olen ollut sairaslomalla sitkeän flunssan takia. Tällä hetkellä sairastaminen tuntuu luksukselta, kun lapsi on päivähoidossa ja olen voinut oikeasti levätä. Tiedän olevani todella onnekas, kun lapsemme on niin hyvässä päivähoitopaikassa ja vieläpä ihan nurkan takana. Joululoman päättyessä eilen hoitajat kertoivat valmistautuneensa siihen, että lapsilla olisi kiukkua ja koti-ikävää, mutta sekä oma lapsemme että muut lapset tulivat hyvillä mielin hoitoon ja alkoivat samantien leikkiä keskenään hyväntuulisina. Voiko parempaa palautetta olla päiväkodin henkilökunnalle! Omalle lapselleni päivän kohokohta taisi olla se, että hän pääsi "isompien" poikien leikkiin mukaan. Suuri kunnia 2-vuotiaalle, joka saa ajaa autoilla 5-vuotiaiden kanssa. Kurkin muuten aina päivähoidon ikkunasta "salakatsellen" ennen kuin soitan ovikelloa, sillä olen halunnut nähdä, miten meidän tyttömme on mukana ryhmässä. Olen niin iloinen, että hän on aina jossain ryhmässä mukana; leikkii kotileikkejä, lukee kirjaa jonkun kaverin kanssa sohvalla tai leikkii legoilla parin kaverin kanssa. Helmin etu on se, että hän puhuu jo niin hyvin, että myös isommat ottavat hänet leikkeihin. Samanikäisten kanssa hän kuulemma mielellään ohjaa leikkejä.


3 dl vettä
1 tl suolaa
1 rkl siirappia
1 dl kaurahiutaleita
1 dl ruisjauhoja
4 dl sämpyläjauhoja
3 tl kuivahiivaa
2 rkl oliiviöljyä

Kommentit

Vilukissa sanoi…
Heitin teille haasteen tuolla blogissani :P
Kanelibasilika sanoi…
Haaste otetaan vastaan :)